مهندسی پزشکی

وبلاگ مهسا باستانی نویسنده سایت بایوآرت(اخبار فناوری تیم مک گیل)

مهندسی پزشکی

وبلاگ مهسا باستانی نویسنده سایت بایوآرت(اخبار فناوری تیم مک گیل)

احیای شنوایی با گوشی از جنس دنده

نقل از ایسنا

۱۴:۵۷-۱۳۹۳سه شنبه۲۴تیر

 «سالی اوانس» از بدو تولد از بیماری میکروتیا – مشکل مادرزادی شکل‌گیری ناقص گوش – رنج می‌برد؛ اما پزشکان بیمارستان Royal Free در لندن با انجام دو مرحله عمل، موفق به کاشت سمعک پیشرفته، ساخت لاله گوش و احیای شنوایی در این بیمار شدند. در مرحله نخست عمل، پیچ ثابت‌کننده‌ای در پشت گوش کاشته شد و سپس سمعک استخوانی قابل کاشت (BAHA)‌ بر روی آن قرار گرفت؛ سمعک قادر به تشخیص صدا و ارسال ارتعاشات به پیچ تعبیه شده در استخوان و کانال گوش است. در مرحله دوم، با استفاده از غضروف دنده خود بیمار، لاله گوش طراحی و در مرحل گوش پیوند زده شد. سمعک پیشرفته متصل به سر بیمار پس از روشن شدن، اصوات را بطور مستقیم به اعصاب شنوایی بیمار منتقل کرد و این بیمار برای نخستین‌بار پس از 35 سال موفق به شنیدن صدای خود شد

ایمپلنت هابل

علی مجدی

۱۵:۰۱-۱۳۹۳سه شنبه۲۴تیر

در بیماری انحطاط ماکولای وابسته به سن (AMD) بخشی از شبکیه به نام ماکولا تخریب می‌شود که این مشکل شایع‌ترین علت نابینایی در افراد مسن است. در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما «بابی قریشی» از پزشکان بیمارستان چشم‌پزشکی لندن با همکاری پروفسور «پابلو آرتال» از دانشگاه مورسیا اسپانیا روش درمانی جدیدی برای بیماری AMD ابداع کرده‌اند. محققان با الهام از تلسکوپ فضایی هابل، مینی‌تلسکوپی متشکل از دو لنز دو میلیمتری طراحی کرده‌اند که درون چشم کاشته می‌شود.با کمک لنزها، تصاویر از بخش آسیب دیده ماکولا به بخش‌های سالم هدایت شده و دید بیمار شفاف می‌شود؛ اما این لنزها به درمان قطعی بیماری منجر نشده و نمی‌تواند روند تخریب ماکولا را متوقف کند. هزینه این مینی‌ تلسکوپ برای هر چشم بیش از 10 هزار دلار است، با این حال محققان امیدوارند که طی چند سال آینده این رقم تا 800 دلار کاهش پیدا کند.

7 راه درمان آرتروز مفصل ران

نسیم نیکنامی

آرتروز بیماری است که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. هرساله 1 میلیون نفر به مبتلایان این بیماری افزوده می شوند. آرتروز مفصل ران زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصل فرسوده و یا زخمی می شود. غضروف بک ماده ی لاستیکی است که در بین تمامی مفاصل وجود دارد و باعث تسهیل حرکت می شود. غضروف شامل پروتئین و مقدار زیادی آب است. هنگامی که استخوان فشرده می شود، غضروف مانند یک بالش بین 2 استخوان قرار می گیرد. گ بین مفاصل ران فرسوده و یا آسیب دیده می شود و این بدین معنی است که استخوان ها به یکدیگر برخورد می کنند و ساییده می شوند که این باعث ایجاد درد شدیدی در بیمار می شود. درواقع آرتروز مفصل ران یک condition است نه یک disease با این حال مانند هر بیماری دیگری، علل و عواملی باعث شروع این بیماری می شود که از جمله آن می توان به ایجاد ناهنجاری در مفاصل مانند شکستگی در استخوان، نقص ژنتیکی، سن و فشار زیاد به مفصل ران که بیشتر در فعالیت های شدید ورزشی و یا حمل بار های سنگین  که باعث ایجاد فشار مستقیم به مفصل می شود، اتفاق می افتد. برای تشخیص این بیماری روش پزشکی خاصی وجود ندارد و می توان توسط عکس برداری با اشعه ی X ، کنترل مایع مفصلی و همچنین توسط CT اسکن و MRI تشخیص داد. آرتروز مفصل ران برگشت پذیر نیست و می توان تنها با دارو باعث کاهش درد و پیشرفت آسیب شد. از موارد توصیه شده در درمان آرتروز مفصل ران توسط انجمن تحقیقات بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.درمان های شخصی: تمرکز بر آنچه که شما می توانید برای خود انجام دهید بیش از آنچه که یک تراپیست حرفه ای برای شما انجام می دهد زیرا شما اولین و مورد اعتمادترین تراپیست برای خود هستید.

2. مراجعه به یک تراپیست حرفه ای: یک تراپیست حرفه ای می تواند به توصیه ی ورزش های مناسب پیشرفت شما را در بهبودی مورد ارزیابی قرار دهد.

3.ورزش های آبی: حفظ یک برنامه ی هوازی و شنا کردن به طور منظم می تواند عضلات شما را تقویت کند و باعث کاهش درد شود.

4.مدیریت و کنترل وزن: در بیمارانی که دارای اضافه وزن می باشند، کاهش وزن گام بزرگی در کاهش درد دارد.

5. پیاده روی: به کمک پیاده روی شما می توانید درد خود را کاهش دهید زیرا به هنگام پیاده روی وزن بدن خود را منتقل می کنید.

6. پک های آب گرم/سرد: پک های آب گرم /سرد باعث کاهش درد می شود که این برای هر فرد متفاوت است همچنین حمام آب گرم و یا سرد نیز می تواند موثر باشد.

7. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS): در این روش جریان الکتریکی ضعیفی از طریق الکترود های قرار داده شده بر روی پوست به مفصل ران منتقل می شود و باعث مهار گیرنده های درد در ارسال پیام به مغز می شود.

در مرحله ی آخر پس از شکست درمان و داروها عمل جراحی که شامل جایگزینی مفصل ران است صورت می گیرد

خرس اسباب بازی که قند خون را مدیریت می کند

مهسا باستانی

اگر در اطراف شما یک بچه جوان مبتلا به دیابت توسط پزشک تشخیص داده شد، می توان دیابت آن را مورد نظارت قرار داد، کاری که مبتلایان به این بیماری هر روز باید انجام دهند.تاکنون تست قند خون از طریق فرآیند های دردناک صورت می گرفت و هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان این روش دردناک ادامه دارد به همین دلیل یک شرکت جدید به نام (sproutel) یک خرس اسباب بازی که قابلیت اندازه گیری دیابت را دارد، ارائه داده است.روش استفاده از این اسباب بازی اینگونه است،فرد برای چک کردن سطح قند خون خود تنها با فشار ساده با انگشت خود می تواند از میزان قند خون خود  با اطلاع شود.یک قلم انسولین اسباب بازی همراه با صفحه نمایش لمسی در قفسه سینه خرس موجود است که اگر فند خون بیش از حد بالا بود در صفحه نمایش لمسی علامت هشدار نمایان می شود.این اسباب بازی می تواند رابطه بین تغذیه و قند خون را برای افراد بازگو کند، از طریق کارتهایی که در بسته اسباب بازی موجود است و به کودکان یاد می دهد تا غلبه کنند بر خوردن غذا هایی که بر قند خونشان اثر منفی می گذارد

نرم افزاری جهت تشخیص اختلالات ژنتیکی

الناز کاظم زاده

بعضی از بیماری های ژنتیکی هستند که بسیار نادرند از جمله سندروم داون؛ درمان این بیماری سیستماتیک نیست یعنی قاعده خاصی جهت درمان آن وجود ندارد.بسیاری از این بیماری ها حتی برای چندین سال بدون علائم باقی می مانند و به تدریج اثر خود را روی ظاهر فرد می گذارند.محققان دانشگاه آکسفورد نرم افزاری ارائه کرده اند که قادر است با یکسری اندازه گیری ها و عکسبرداری های منظم این اختلالات ژنتیکی را شناسایی کرده و میزان تاثیرات آن را بر ظاهر فرد مشخص کند.